מסורות ומנטליות של הפולנים: מה התייר צריך לדעת

מסורות ומנטליות של הפולנים: מה התייר צריך לדעת

 


תיירים רבים מכל רחבי העולם חושבים שהמסורות הפולניות ואורח החיים של הפולנים לא שונים ממסורות של כל מדינה אחרת באירופה. וזה לא נכון בכלל. ישנם הבדלים משמעותיים מאוד בכללי ההתנהגות ובמסורות, ואם לא תיקחו אותם בחשבון – תוכלו להיחשב לאנשים גסים בפולין.


החגים העיקריים בפולין

פולין זו מדינה קתולית ברובה, ולכן החג החשוב ביותר שם - זה חג המולד. אז אל תתפלאו כשתראו ב- 24 ו- 25 בדצמבר את כל תושבי המדינה יושבים מסביב לשולחנות, לבושים בבגדים חגיגיים, בבתים, בהם עצי אשוח מעוטרים באורות לכבוד החג. החג הזה נחשב למשפחתי, אך כל אורח יתקבל בברכה. אין ספק שתיירים שיתמזל מזלם לבקר בחג אצל פולנים – יזכו ביחס אדיב ויזכרו את החוויה הזאת כאחת הטובות ביותר בחופשתם.

ראש השנה גם נחגג בפולין. כמו כל הסלאבים, תושבי פולין לא מחמיצים הזדמנות לעשות חיים. אבל הפעם, כל הבילויים מתרחשים בבתי קפה ומסעדות, כמו גם ברחובות העיר.

רוב החגים האחרים קשורים גם בעיקר לדת. לכן יהיה פשוט יותר לבדוק את לוח השנה הקתולי. אך עדיין אנו רוצים להזכיר חג אחד - יום כל הקדושים. זהו יום בו נזכרים בכל המנוחים היקרים ללבם. החג הזה חל בימים הראשונים של נובמבר.

יותר על חגים בפולין אפשר - כאן


מנטליותדגל הפולני

לא סתם הפולנים נחשבים לאומה סנטימנטלית. הם אוהבים סיפורים סנטימנטליים, וכן מתייחסים עם תשומת לב רבה לאנשים אותם העליב הגורל. הם קשובים לאורחיהם וגם זה לזה. בערי פולין, כל אדם שתפגשו ברחוב יברך אתכם בחיוך, ואם זה מישהו שאתם מכירים – נהוג ללחוץ לו את היד. בפגישות, תושבי פולין נוגעים לחי בלחי (כמו נשיקה בלחי אך ללא השפתיים). לנשים – נוהגים לנשק את היד ולא את הלחי!

במקביל, הגברים מאוד מכבדים את הנשים בפולין. אין נציג של המין החזק שישב בתחבורה ציבורית כאשר הוא רואה אישה עומדת.

גם למשפחה בפולין מתייחסים בכבוד רב. כמעט עבור כל פולני – אין דבר חשוב יותר מהמשפחה. הסטטיסטיקה אומרת שלמרות שהגברים המקומיים מאוד אוהבים את המין היפה - גירושין כאן נדירים ביותר, וזה הופך את פולין לדוגמה טובה לכל האירופה.

מלבד זה, הפולנים מאוד אוהבים חיות מחמד – נדיר למצוא כאן בית ללא איזושהי חיה. מכאן נובע סדר היום הפולני - אחרי העבודה אפשר למצוא תושבים רבים בטיול עם הכלבים שלהם.

עוד תחביב משותף לכולם - זה קניות או בילויים במרכזי בריאות ובידור. ביקור בתאטרון עבור הפולנים – זו מעין חגיגה בעלת טקס משלה. לא נהוג לבקר בתאטרון בבגדים יומיומיים או בג'ינס – הנשים באות לשם בלבוש מגונדר וגברים בחליפות.


מה חשוב לתייר לזכור

הפולנים אוהבים לשוחח עם תיירים, ורבים מהם מדברים אנגלית. בנוסף, הפולנים מעריכים אם התייר יודע לפחות כמה משפטים בשפת האם שלהם.

במהלך השיחה, ניתן לפנות לפולני בשם משפחתו או בתפקידו, אך תמיד צריך להוסיף בהתחלה "אדוני" או "גברת" (Pan או Pani).

פרט חשוב נוסף, למקרה והחברים הפולנים החדשים מזמינים אתכם לביקור בביתם. יציעו לכם להחליף את הנעליים שלכם לנעלי בית - לא צריך לטעון שהנעליים שלכם נקיות - סירוב מסוג זה יעליב את המארח.

בשום מקרה אל תאכלו בבית הקפה או במסעדה לפני שאתם באים לבקר – אל הפולנים צריכים לבוא מאוד רעבים! לתייר תחכה ארוחה עם מגוון אינסופי של חטיפים ומנות חמות, כמו גם שתייה בשפע. לנשים יסלחו אם הן יתענגו על כוס יין, אך הגברים לא יוכלו לסרב לשתות כוסית וודקה עם המארחים!

אל תתפלאו אם החברים הפולנים שלכם יתחילו לקלל ולהאשים בכל הצרות את הממשלה והנשיא. העובדה היא שחלק גדול של האוכלוסייה תמיד נמצא באופוזיציה כלפי רשויות, ולא משנה מי יושב שם - ימנים, שמאליים או המרכז.

בזמן ביקור במקדשים בפולין, התיירים גם צריכים לכבד את המסורות. בסופי השבוע בכנסיות תמיד עמוס, לכן חס וחלילה לבוא לכאן במכנסיים קצרים ובגדים אחרים המיועדים לפנאי ובידור. במהלך טקסים בכנסיות אל תמהרו לתפוס את המצלמה ולעשות כמה תמונות – המקומיים לא יאפשרו לכם לעשות זאת.

 

hipl.co.il

© כל הזכויות שמורות לhipl.co.il.

כל האמור באתר זה הינו המלצה בלבד. כל העושה שימוש באתר עושה זאת על אחריותו ועל דעתו בלבד.

מאמרי HIPL |  צור קשר | מפת האתר

נופש כפרי חלומי
חיפוש שורשים משפחתיים בפולין
הסעות,טיולים בעברית,שירותי נהג צמוד בפולין