חופשת החנוכה עם ילדים בפולין

יום שישי בהיר אחד, לאחר ארוחה טובה עם חברים, החלטנו שהגיע הזמן לצאת לחופשה משותפת של כמה ימים באירופה (הרי זו חטא לא לנצל כרטיסים זולים של WizzAir). ההחלטה הנועזת ביותר שלנו הייתה לקחת איתנו את הילדים (בני 4,9,11,14 שנים).

וכך נעמדה בפניי משימה קשה לתכנן טיול לפולין, כך שגם אצל המבוגרים תהיה הזדמנות ליהנות ולנוח וגם לילדים לנפוש מבלי לריב ולשגע את ההורים. וכמובן חשוב שכל המסע הזה יהיה זול ואינפורמטיבי...

החלטנו לטוס במהלך חופשת חנוכה, ורכשנו כרטיסים לטיסה מתל אביב אל קטוביץ, היוצאת ביום רביעי בלילה. (שווי של כרטיס + מושב שמור + מזוודה — 900 שקלים בממוצע).

כל התהליך המשעמם בשדה התעופה, עם שאלות ותשובות סטנדרטיות - לא לקח זמן רב, ומצאנו את עצמנו בטרמינל לאחר זמן קצר. הטיסה התנהלה ללא אירועים יוצאי דופן, כך שאין מה לספר עליה.
רק אוסיף שכאשר מגיעים לשדה התעופה בקטוביץ (פולין), כמעט כל הנוסעים יורדים מהמטוס אל האוטובוס, אשר מביא אותם אל הטרמינל של נמל התעופה. החלטתי שחשוב לציין זאת בנפרד, לאחר שהתבוננתי באנשים הלבושים בחולצות טריקו שמבצעים ריקודי עם אינדיאניים כדי להתחמם לצידנו באוטובוס. הבנתי שהם פשוט לא היו מוכנים לזה שיצטרכו לצאת לקור לפני שיוכלו להגיע אל המזוודות שלהם עם המעילים החמים. לכן אם לא בא לכם להכיר את הפולקלור האינדיאני – קחו זאת בחשבון!

המיניבוס בעל תשעה המקומות שהזמנו מראש באינטרנט, עלה לנו סך הכול 370 יורו ל- 4 ימים, וזה כולל מושב לילד ותשלום עבור זמן הגעה מאוחר.

כשתכננו את הטיול, הבנו שכולנו מעדיפים לשהות בהתחלה באווירה כפרית, כדי ליהנות מהטבע ולנשום אוויר צח. זה לא רק טוב לבריאות אלא טוב גם לכיס! לכן, הזמנו מקומות במקום בדוק ומוכר לנו, בעל השם המהדהד "קן הציפור" (Ptasie Gniazdo).
לאחר שעה וחצי של נסיעה, עם הפסקת קפה אחת – הגענו למקום.

צימר שלנו

היום הראשון - לודז', מרכז Manufaktura, העיר Piotrków Trybunalski וקניות!

לאחר התעוררות מענגת וארוחת בוקר נפלאה וטעימה בבית הבעלים, יצאנו לדרך. בגלל שזה היה ביקורם הראשון של חבריי בפולין, החלטנו להתחיל בקטן ולבקר קודם כל במפעל הפחם הנמצא בסמוך לבית האירוח.

מפעל פתוח להפחם

כמה שמוזר זה לא יישמע, אך המראה של הבור הענק הזה עם העבודה הזורמת בתחתית מאוד הרשים גם את הילדים וגם את המבוגרים – הרי היכן עוד ניתן להראות לילדים ישראלים כיצד מפיקים פחם!

משם המשכנו להכיר את אזור הלודז' על ידי ביקור בעיר Piotrków Trybunalski. עם יד על לב, אני יכול להודות שלא מצאנו בה שום דבר מיוחד, למעט שלט בכיכר המרכזית, המספר על כך שכאן היה הגטו היהודי הראשון בפולין, ובמרחק מה משם שלט נוסף המספר שכאן צולם הסרט הפולני "Vabank".

גטו הראשון בפולין

כאן צולם הסרט

אך סך הכל זו עיר קטנה וחמודה בעלת חיים שקטים ורגועים. לאחר חצי שעה של הפסקה, נכנסנו אל המיניבוס הירוק שלנו ויצאנו בכיוון העיר לודז'.

העיר לודז'

כבר שנים לא נתנה לי מנוחה השאלה למה העיר לודז' נקראת כך – הרי המילה הזאת מתורגמת כ- "סירה". לא התושבים המקומיים ולא הויקיפדיה לא רוצים לספק לי תשובה לחידה הזו...

את ההיכרות שלנו עם העיר המקסימה הזו התחלנו ממרכז Manufaktura המפורסם. קראתי באיזה מקום שהוא אחד בין עשרה יצירות אדריכליות הגדולות ביותר באירופה, שמהווה דוגמה לשילוב של עיצוב מודרני ועתיק. ובצדק!

MANUFACTURA

הכיכר המקושטת לכבוד חג המולד, הקרוסלה, האוהלים עם כל מיני דברים טעימים ומשטח החלקה על הקרח - העסיקו את הילדים שלנו במשך כשעה, ונתנו לנו, למבוגרים הזדמנות לקחת נשימה ולעשן סיגריה.

הטמפרטורה בחוץ הייתה קצת מעל האפס, והלבוש הלא מתאים שלנו גרם לנו לחפש מקום חם לשתות בו קפה, אך כאשר נכנסנו למסעדת בירות – הוצפנו ברעב בלתי נלאה והתיישבנו לאכול ארוחה טובה. הבירה הייתה מעל לכל השבחים, מרק "זורק" - ברמה והעוגות וכופתאות הוכנו לפי מסורות הסלאביות הטובות ביותר. אני ממליץ בחום לבקר שם. לצערי, את שמה של המסעדה אני לא זוכר, אבל הכניסה אליה נמצאת ברחוב, ישירות מהכיכר המרכזית של Manufaktura. את מכלי הבירה ניתן לראות אפילו דרך החלון של המסעדה - בהחלט לא תוכלו לפספס אותה!

מלאים בכוחות המשכנו בטיול והגענו לארמונו של בעל מפעל , ביקרנו במוזיאון וטיילנו בחצר הפנימית של הבניין המפואר הזה. כולם נהנו מזה – גם הילדים וגם ההורים!

מוזאון וארמון בלודז'

בגלל שבחורף מתחיל להחשיך כאן בסביבות השעה 3 בצהריים, החלטנו לוותר על ביקור בגן החיות ועשינו סיבוב בחנות גדולה של חיות מחמד. משם צללנו לתוך המכונית שלנו ויצאנו לטיול בעיר. לאחר שחצינו כמה פעמים את הרחוב המפורסם פיוטרקובסקה (הרחוב המסחרי הארוך ביותר באירופה), החלטנו לחזור הביתה, אך בדרך עצרנו במרכז קניות לא פחות מפורסם ממנופקטורה — קניון העודפים Ptak. שם המחצית הגברית של הקבוצה שלנו סבלה בסבלנות בזמן שהנשים התרוצצו בהנאה בכל חנויות העודפים הנמצאות בקניון. אני לא מומחה גדול בקניות, אך הנשים שלנו התלהבו מאוד גם ממבחר, גם ממחירים וגם משירות שהן קיבלו. מהן אני מוסר המלצות חמות ביותר לביקור במרכז הקניות הזה. פתוח כאן עד לשעה 9 בערב, שבעה ימים בשבוע.

היום השני - ורוצלב

לאחר שספגנו את קסמיו של מחוז הלודז', לפי המלצה שלי (שגבלה באולטימטום), לאחר ארוחת בוקר מוקדמת, יצאנו לוורוצלב (מרחק של 215 קילומטר). לאחר שעתיים ורבע כבר חנינו במגרש החניה של גן החיות של ורוצלב. השעה הייתה 11 בבוקר, מזג האוויר היה עדין ומצב הרוח - מעולה. רכשנו כרטיסים ונכנסנו פנימה.

מכל גני החיות באירופה בהם יצא לי לבקר, גן החיות בוורוצלב תופס את המקום הראשון בדירוג שלי.

ראשית – נקי שם מאוד – גם בכלובים, גם במעברים, גם בשבילים... בכל מקום! בעלי החיים גם נקיים ומטופחים, ונראים מאוד בריאים ומרוצים.

איפה לטייל בוורוצלב עם ילדים

שנית, הביתן החדש הענק "מדגסקר" שנבנה לקראת שנת 2016, כאשר ורוצלב תהפוך לבירת התרבות של אירופה. הוא מרווח ונוח מאוד, ולצדו נמצאת בריכה עם פינגווינים ובעלי חיים ימיים גדולים אחרים. על כל האקווריומים והכלובים תמצאו את שעות ההאכלה של החיות, ומפעם לפעם תבחינו גם בצוללנים המנקים את הזכוכית הפנימית של החלונות (מראה מאוד מגניב ויוצא דופן).

בוורוצלב ZOO גן

הטיעון השלישי בעד גן החיות ורוצלב – הוא המרווח והמגוון שלו. אפילו כאשר מבקרים כאן בימים עמוסים של הקיץ – לא מרגישים את צפיפות הקהל ולא נתקלים במקרים שאי אפשר לראות דבר בכלוב בגלל שאין אפשרות להתקרב לשם.
אני ממליץ על המקום בחום, גם אם תצטרכו להגיע לשם מרחוק!

לאחר סיום הבילוי בגן החיות וביצוע הטקס "שירותים-שוקולד-מים-לבוש" המשכנו בדרכנו לכיוון מרכז העיר.

כיכר מרכז של וורוצלב

בכיכר המרכזית (השוק) – מצאנו שוק אמיתי בעל ריחות מדהימים, צבעוני ומקושט לרגל חג המולד. שם לא לחוץ, אך יש הרבה אנשים. מאות הדוכנים המציעים כל מיני פינוקים ומשקאות, מזכרות וצעצועים - לא ישאירו אף אחד אדיש. הכל מאוד טבעי וכיפי. הילדים היו מאושרים! אכילת צמר גפן מתוק וגבינה מטוגנת ושתיית משקה פירות עוררו את התיאבון שלנו, ועצרנו את הבחירה שלנו על מסעדה מוכחת טובה ושמה Karczma Lwowska, הממוקמת באחד הבתים הישנים בכיכר.

אוכל פולני בוורוצלב

אם מודדים לפי הסטנדרטים הפולניים – אי אפשר לומר שזה היה זול, אך במחירים הישראליים החשבון לא היה גדול - 450 שקלים לשמונה אנשים. הארוחה הייתה טעימה להפליא ושווה כל שקל. זה היה אוכל פולני טיפוסי, מבושל ולא מחומם. המגוון היה גדול, הצוות דיבר אנגלית מצוינת והאווירה חמה ומהנה. זו הייתה חוויה קולינרית מרהיבה!

לאחר שטיילנו בעיר, שבמהלכו מצאנו עשרות גמדים מסתוריים שארבו לנו בכל פינה, הצטלמנו ועשינו עשרות סלפי, מרוצים ועייפים יצאנו לדרך חזרה.

היום השלישי: מכוניות עתיקות, Spała והבונקר הגרמני.

עייפים מהיום שעבר, הרגשנו שחלים שינויים במזג האוויר והחלטנו לא להתרחק מבית האירוח ולחקור את האזור מצפון-מזרח ל- Kleszczów.

הבעלים של הבית בו שהינו, שנודע לו על האהבה של החבר שלי ושל בניו למכוניות, הסכים באדיבותו לקחת אותנו אל החבר שלו, שהוא אספן של מכוניות עתיקות. כל זה היה מפורסם באופן צנוע מאוד, לכן ציפינו לראות מוסך קטן עם כמה סוגים של מכוניות.
תדהמתנו לא ידעה גבולות כאשר נפתחו לפנינו דלתותיהם של 4 האנגרים ענקיים, עם מאות מכוניות עתיקות ונדירות שמורות במצב מעולה!

רכבי אספנות- מוזאון בפולין

(בחלק התחתון של המאמר אני מביא כתובת ומספר טלפון של המקום. הבעלים חושב לפתוח מוזיאון של מכוניות. הוא מאוד חברותי וידידותי, וסיכמנו איתו שדלתותיו תמיד יהיו פתוחות עבור הקוראים שלי. הביקור בתיאום מראש בלבד).

במצב רוח טוב המשכנו בדרכנו מזרחה, לכיוון העיר Spała. די קשה לקרוא לה עיר, אבל האזור בו היא נמצאת מאוד ציורי, אפילו דרך טפטוף של גשם. מורגש כאן מאוד שהכל כאן מתמקד בחופשות של הקיץ, ובחורף – הכל פשוט קופא. אני בוודאות יכול לומר שכולנו פה אחד החלטנו לחזור לכאן בקיץ כדי לחיות בגן העדן היערי הזה כמה ימים.

במרחק של 7-8 קילומטר מ- Spała נמצא בונקר גרמני שהיה חלק מקו ההגנה הגרמני של Pillitsa (לפי שמו ולאורך נהר Pillitsa). במהלך הנסיעה עלה לנו קצת האדרנלין, כאשר מצאנו בשיחים שבצדי הכביש משפחה גדולה למדי של חזירי בר, שככל הנראה לא היה איכפת להם מקיומנו...

שלט הכוונה באתר של בונקר

עמדת קשר

Konewka בונקר ב

היער והבונקר השאירו בנו רושם חזק. על פי הרעיון של הגרמנים, בהאנגר הענק שאורכו כ- 400 מטרים, היו אמורים להסתיר רכבת עם נשק ארטילרי ענק. האנגר עצמו והבונקרים הסמוכים נמצאים ביער ומוסווים מפני מטוסים רוסיים. נכון להיום, קיימת שם תצוגה קטנה למדי של חפצים תחת שמירה של עובדת ידידותית. החבורה הרועשת שלנו הייתה היחידה ביער הזה, חוץ מהעובדת וחזירי הבר, והנוכחות של האחרונים הצליחה לצנן את הדחפים שלנו להיכנס עמוק יותר לתוך היער.

חזירי בר בשולי היער

לאחר נסיעה של 5 קילומטר מהבונקר, טיילנו לאורך הנהר Pillitsa, נשמנו אוויר צח והתחלנו להתארגן לדרך חזרה. הרי יום למחרת היינו צריכים כבר לחזור ארצה.

כבר כמעט ליד בית האירוח הכפרי שלנו נכנסנו לעיירה Kleszczów. לא מצאנו שם שום דבר פתוח, חוץ מתחנות דלק, ופשוט עשינו סיבוב ליד הכנסיה. למרות שזו עיירה קטנה, מצאנו כאן ריכוז גדול מאוד של תאורת חג מדהימה, המאירה כל פינה של העיר!

לקראת החג

בערב, עייפים אך מרוצים, צעדנו אל בית המארח שלנו לארוחת פרידה. החום מהאח, הוודקה הטעימה והנקניקיות תוצרת בית עשו את העבודה, וכל החבורה שלנו התיישבה לנהל שיחות עם בעלי הבית.
הפתעתנו לא ידעה גבולות, כאשר המארחת הנחמדה, איתה הצלחנו להתיידד במהלך החופשה שלנו - הוציאה תיקיה ובה נמצא מסמך שאמר כי אביה, וויצ'ך מיצ'סלאב, הוא "חסיד אומות העולם", שהציל יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.

תעודה חסיד האומות

לאחר שתיית כוסית לכבוד הוריה הגיבורים, פרשנו אל הביתן שלנו כדי לנסות להשכיב את הילדים לישון ולהתחיל לארוז את המזוודות.

היום האחרון. קטוביץ. נמל תעופה

לאחר שהתעוררנו ואכלנו את ארוחת הבוקר, גילינו שיש לנו עוד כמה שעות עד לטיסה, ולכן החלטנו לעצור בעיר קטוביץ, שנמצאת במרחק של 35 קילומטרים משדה התעופה.

אולי זה היה הגשם המטפטף, אולי זו הייתה העייפות שלנו זה שהשפיעו על היחס שלנו לעיר הזאת, אבל אף אחד מאיתנו לא אהב את הביקור בה.
למרות שזו עיר נקיה ומטופחת, עם רמזורים וחנויות שונות ומגוונות – היא פשוט לא נכנסה ללבנו. אגב, בעבר זה היה כפר כורים, אשר קיבל מעמד של עיר רק לפני 150 שנה.
רק בדרך לשדה התעופה, גילינו את גודל אזור הקניות ביציאה מהעיר, ואמרתי לעצמי שבביקור הבא, בהחלט אקח בחשבון את האטרקציה הזו של העיר.

לאחר שמסרנו את הרכב ועברנו את הביקורת בשדה התעופה, התיישבנו וסיכמו את הטיול:
1,100 קילומטרים של דרך, ביקור בערים לודז', ורוצלב, ספאלה ופיטר טריבונלסקי. אטרקציות לילדים עם גמדים והבזאר של ורוצלב, גן חיות, הקרוסלה של לודז', האוכל הטעים והאקזוטי במקצת ושפע של אוויר צח. אנחנו, כהורים, הגענו למסקנה שהמשימה בוצעה בצורה מושלמת וקצת הופתענו מכך שלא קרו שום אסונות או דברים לא נעימים במהלך החופשה. ועם הרגשה נעימה עלינו למטוס שייקח אותנו הביתה.

כתובות שימושיות, מספרי טלפון ואתרי אינטרנט שיעזרו לכם לשחזר את המסלול שלנו:
• עמוד הבית של בית האירוח בכפר הפולני, בו שהינו
מרכז Manufaktura (קניות, בידור, מוזיאוים, נוף יפה)
• רחוב פיוטרקובסקה (זה רחוב להולכי רגל, החניה לידו)
Outlet Ptak
• העיר Spała
• הבונקר הגרמני
• גן החיות של ורוצלב
מרכז העיר ורוצלב

כל מי שרוצה לשאול שאלות או לבקש עצה יכול לכתוב לי מייל או להתקשר אלי בטלפון 972-528023600.
אני גם יכול לעזור לכם לתכנן כל מסלול נסיעה לפולין ולספק עצות מעשיות ושימושיות עבורכם.

hipl.co.il

© כל הזכויות שמורות לhipl.co.il.

כל האמור באתר זה הינו המלצה בלבד. כל העושה שימוש באתר עושה זאת על אחריותו ועל דעתו בלבד.