אנדרטאות יוצאות דופן של פולין

אנדרטאות יוצאות דופן של פולין

 

כושר ההמצאה – זורם בדמם של הפולנים, וחוש ליופי בשילוב עם חוש הומור ואפילו אירוניה עצמית מאפשרים בעשורים האחרונים להדר את הערים האהובים עליהם ביצירות מופת ארכיטקטוניות, שלאחר כמה מאות שנים עשויות להפוך ל- "בעלי חשיבות היסטורית ותרבותית".

כנראה שהבנתם כבר שמדובר במונומנטים יוצאי דופן, שבמהלך יצירתם האמנים הראו כושר המצאה לא קטן, כדי ליצור יצירה המשקפת את המציאות של המאה שעברה והמאה ה -21. מסיבה זו, תיירים לא מפספסים ביקור של יצירות מופת הללו.


אנדרטה "מעבר" בוורוצלב

אנדרטה מעברר בוורוצלב

זה הוא אנסמבל פיסולי שלם, הממוקם בצומת של שני רחובות - Pilsudskiego ו- Swidnicka בבירת השלזיה התחתית - ורוצלב. נפתח לפנינו מראה של קבוצה עייפה וממורמרת של אנשים אשר התאספו ליד המעבר התת קרקעי כדי לחצות לצד השני של הכביש, ובצדו השני של הרחוב הם כבר יצאו מהמעבר האפל. אבל אנדרטה זו מוקדשת לא לכללי התנועה, אלא לאירועים חשובים ביותר אשר קבעו את החיים של פולין כולה במחצית השנייה של המאה ה- 20.

לא פלא שהאנסמבל הזה נקרא גם "אנדרטה לזכר הקורבנות של המשטר הצבאי". הרי דווקא בוורוצלב, בימים בהם הממשלה הפולנית הסוציאליסטית בזמנה הטילה משטר צבאי בשנת 1981 – עברו הפגנות המוניות. רבים מהמשתתפים שילמו על עמדתם האזרחית בעונשים של שנים בכלא.
לפי הרעיון של היוצר - Jerzy Kalina, האנדרטה מסמלת את המעבר של פולין כולה מהמחנה הסוציאליסטי בו היא הוחזקה בכוח אל האירופה המתורבתת והנאורה. יש לציין שקרובי משפחה וחברים רבים של האמן היו קורבנות של הדיכוי.


האנדרטה לנוסע בקרקוב

 

בתחנת הרכבת של קרקוב, מושך את תשומת לבם של התיירים פסל מיוחד. אתם תוכלו לפגוש כאן איש אלמוני עמוס במזוודות הולך אל עבר הרכבת. אם לשפוט על פי המטען, הוא לא בזבז זמן במהלך ביקורו בבירת המחוז. למרות המראה העייף, הוא תמיד מעלה חיוך על פני אורחי העיר.


פסל הישו הגבוה בעולם

פסל הישו הגבוה בעולם

בשנת 2010, העיר הפולנית הקטנה Swiebodzin שבמחוז Lubuskie בעלת אוכלוסייה של רק כ- 22 אלף בני אדם - הפכה ליעד תיירותי פופולרי. הסיבה לכך היא שנבנה וקודש כאן הפסל של ישו הגבוה ביותר בעולם. מספיק להגיד שהגובה הכולל של האנדרטה הוא 52 מטר – זה גבוה בכמה מטרים מהפסל המפורסם שהוקם בברזיל בריו דה ז'נרו.

דבר מעניין נוסף הוא שהפסל הוקם ללא התערבות ממשלתית. זה ידוע שיש מאמינים רבים בפולין. וכאשר הכומר סילבסטר זבצקי העלה את הרעיון של הקמת האנדרטה, מייד החלו באיסוף תרומות. התהליך היה ארוך אבל מוצלח בסופו של דבר, ולאחר שנתיים של עבודות הוקמה האנדרטה הענקית הזו.


אנדרטה לזכר "החייל האמיץ שוויק" בעיר Sanok

האנדרטה הזו שייכת כבר למאה ה- 21. היא נפתחה באביב שנת 2003, והיא אנדרטה לזכר של הגיבור האמיץ מרומן של הסופר הצ'כי ירוסלב האשק. מדוע דמותו של הגיבור של הסופר הצ'כי הונצחה בעיר הזו?
ראשית, משום שהפולנים יודעים להעריך הומור, ושנית - דווקא ב- Sanok, ברומן של האשק התרחשו כמה אירועים בחייו של שוויק האמיץ. הרי מבית בושת מקומי, החייל האמיץ הציל את הבוס שלו, שבהיותו שיכור לא רצה לעזוב את "המקום הנחמד" הזה.
בפולין קיימת אנדרטה נוספת לגיבורו של הרומן של האשק ב- Przhemyshle, אבל האנדרטה ב- Sanok היא הראשונה שנבנתה.


האנדרטה להולך על החבל באזור של Bydgoszcz

האנדרטה להולך על החבל באזור של Bydgoszcz

התיירים הרומנטיים שבינינו בהחלט חייבים לבקר בעיר Bydgoszcz. לא פלא שהאזור המקומי נקרא גם "הוונציה הפולנית". בהחלט שווה בזמן הביקור שלכם בעיר לראות את "הולך על החבל", שמתמרן על החוט המתוח בין הגדות של הנהר Brda. אגב, על פי הפולנים – זו האנדרטה הראשונה והיחידה בעולם שאין לה בסיס. הפסל הזה, שמשקלו 50 ק"ג מצליח איכשהו "לרחף" מעל פני המים!

הפולנים הנוטים לפילוסופיה, מזכירים לנו שהפתיחה של האנדרטה נערכה ב- 1 במאי שנת 2004 - בדיוק ביום שבו קיבלו את פולין לאיחוד האירופי. הם מצליחים לראות כאן אלגוריה: המדינה צריכה לעבור את הדרך אל איחוד האירופי כמו להטוטן מיומן ולא ליפול לתהום.


אנדרטת ארוס בקרקוב

אנדרטת ארוס בקרקוב

זוהי יצירתו של הפסל המפורסם בעולם איגור מיטורי, אשר מוקדש לא לאל האהבה היווני העתיק ארוס, אלא לגברים שממש איבדו את ראשם בגלל רגש זה. הרי לא במקרה הפסל בגובה שני מטר וחצי - זה רק ראשו של גבר צעיר עם ארובות עיניים ריקות. זה מצביע על אהבה נכזבת. אך זה לא מונע מזוגות תיירים להצטלם באנדרטה, מה שאומר שהם פשוט לא מאמינים בזה!


האנדרטה האנושית ביותר של לנין בקרקוב

האנדרטה האנושית ביותר של לנין

קרקוב היא העיר הראשונה שבה המנהיג של הפרולטריון העולמי לא הופיע כפוליטיקאי חכם אשר עיצב מחדש את העולם, אלא כאדם רגיל. בעיר המעניינת הזו, הופיעה בשנת 2014 אטרקציה חדשה – מזרקה שאת המים שלה ממלא הלנין המתפנה. בעוד שאנשים מגיעים אל המאוזוליאום שבמוסקבה כדי לראות את

 

hipl.co.il

© כל הזכויות שמורות לhipl.co.il.

כל האמור באתר זה הינו המלצה בלבד. כל העושה שימוש באתר עושה זאת על אחריותו ועל דעתו בלבד.

מאמרי HIPL |  צור קשר | מפת האתר

הסעות,טיולים בעברית,שירותי נהג צמוד בפולין
חיפוש שורשים משפחתיים בפולין
נופש כפרי חלומי