קרקוב- חלק ממורשת עולמית של אונסק"ו

 קרקוב

 


אנו יכולים להגיד שקרקוב – היא העיר המעניינת ביותר בפולין... ובצדק! היא מושכת באנדרטאות האדריכליות שלה ובאווירה הייחודית של הרובע היהודי. העיר קרקוב שרדה בנס במהלך מלחמת העולם השנייה, ובשנת 1978הוכרה כחלק ממורשת עולמית של אונסק"ו.
לכל המבקר בעיר מדהימה זו תמיד יהיה מה לראות והיכן לבקר – הרי בכל מקום שתסתכלו תמצאו אטרקציות ייחודיות בעלות היסטוריה עשירה.

עבור הפולנים, העיר העתיקה של קרקוב – זו היסטוריה פולנית אשר הונצחה באבן. היא הופיעה למרגלות גבעת ואוול במאה ה- 9, כאשר השליט הראשון המוכתר של פולין בנה על גבעת ואוול את המגורים המלכותיים.

הפריחה הגדולה ביותר של העיר הייתה במאה ה- 14וה- 16, כאשר קרקוב הייתה באופן רשמי בירתה של פולין ומקום הכתרתם של המלכים. הפריחה הסתיימה בשנת 1569, לאחר שפולין וליטא חתמו על הסכם איחוד של קרקעות, וכך העיר קרקוב מצאה את עצמה עומדת על גבולה של המדינה. השריפה בטירת ואוול הייתה הדחיפה האחרונה למעבר הסופי של המלך זיגיסמונד השלישי לוורשה.



האטרקציות של קרקוב העתיקה:

כל הדרכים של העיר מובילות לכיכר השוק העתיקה של קרקוב (Rynek Glowny). זהו מקום בו נאספים האזרחים והתיירים. הכיכר המרכזית של קרקוב היא אחת הגדולות באירופה - הגודל שלה הוא   200x200מטר. כיכר השוק שמרה על הצורה הישנה ונראית אותו הדבר כמו בימים בהם ברחובות קרקוב צעדו שליטים וסוחרים עתיקים.
במרכז הכיכר עומד בניין של  Sukienniceלשעבר, עם קשתות מפוארות בסגנון הנאו-גותי. בימי הביניים – סחרו כאן בבדים, והיום, בקומה הראשונה ממוקם יריד בו תוכלו לרכוש מוצרי ענבר וכסף, ובקומה השנייה של הבניין נמצא המוזיאון הלאומי של קרקוב, בו ניתן לראות אוסף של ציורים, פסלים ומטבעות מהמאות ה- 10 — 14.

לא הרחק משם, נמצא מגדל העירייה. המגדל הזה הספיק לתפקד בתור בית אוצר, בית משפט ולאחר מכן אפילו בתור כלא.
קרקוב, מרכז העיר
ליד השוק, בסמוך לכיכר סנט מרי עומדת כנסיית סנט מרי . החזית הגותית המלכותית שלה מורכבת משני מגדלים בגבהים שונים, אבל בפנים מחכה לכם ערבוב מדהים של צבעים וגוונים. סגנונות הגותי, הבארוק והרנסנס – משתלבים בעיצוב הפנים ותורמים לו את התכונות הכי טובות שלהם.
לכנסיית סנט מרי קשורה אגדה טרגית. היא מספרת שחצוצרן שהיה בשמירה על מגדל הכנסייה, היה הראשון ששם לב שהאויב מתקרב, והצליח להשמיע את צליל האזעקה. אבל ברגע שהוא התחיל לנשוף בחצוצרה - חץ פגע בגרונו. מאז, לשם זיכרון הגבורה של החצוצרן, בכל שעה על המגדל של הכנסייה נשמע צליל מנגינה באותו התו בו הסתיימו חיי הגיבור.

מול הכנסייה נמצאת אנדרטה לזכר המשורר אדם מיצקייביץ' (Pomnik Adama Mickiewicza).

כיכר השוק מוקפת בטבעת צפופה של בתי קפה ובתים עתיקים, כאשר לכל אחד מהם יש היסטוריה משלו. אם תלכו מסביב לכיכר השוק, תוכלו לצאת לרחוב ממנו אפשר לעלות על גבעת ואוול ולבקר בטירה המלכותית המדהימה.

 

 
רובע יהודי ההיסטורי של קרקוב

 

וכמובן, אתם פשוט חייבים לבקר בחלקה ההיסטורית של העיר קרקוב – ברובע היהודי.בעבר זו הייתה עיר נפרדת שהתחברה יותר מאוחר לקרקוב, ובה החל מהמאה ה- 16ועד מלחמת העולם השנייה חיו יהודים. ב- Kazimierz – כך נקרא ה של קרקוב - הרחובות הקטנים, החצרות והכיכרות,ספוגים ביהדות ומלאים בארכיטקטורה ייחודית.


בעיר קרקוב,תוכלו למצוא מספר גדול של מוזיאונים, וביניהם:

- מוזיאון התעופה הפולנית (Muzeum Lotnictwa Polskiego) - המוזיאון הפופולארי והגדול ביותר של תעופה בפולין, הממוקם בשדה התעופה.

- מוזיאון הויטראז'' (Muzeum Witrazu). תערוכה "חיה"אשר מציגה כיצד יוצרים זכוכית צבעונית.

- המוזיאון האתנוגראפי (Muzeum Etnograficzne). נכון לעכשיו, מוצגים בו יותר מ- 80000 פריטים. זה איקונות, ציורים, צילומים, כתבי יד, חוברות וספרים. זוהי הזדמנות נפלאה ללמוד לא רק על האירועים החשובים ביותר בפולין, אלא גם על ההיסטוריה של אירופה.

- "הבית מתחת לצלב" (Dom pod Krzyzem). אנשים רבים מכירים את הבניין הזה בשם אחר — "מוזיאון התיאטרון של סטניסלב וויספיאנסקי", אשר היה צייר, מעצב, משורר ומחזאי.

- Manggha - מרכז התרבות היפנית. שם ניתן לראות לא רק מוצגים מעניינים, אלא גם לנסות בעצמכם את אמנות האיקבנה, ללמוד את הסודות של טכס התה ואפילו להתחיל וללמוד את השפה היפנית.

המוזיאון הצבאי (Muzeum Czynu Zbrojnego). המוזיאון הזה מציג מדים צבאיים פולנים, מודלים של ציוד צבאי, מדליות ומסמכים ממלחמת העולם השנייה.

- Muzeum Czapskich. אמריק הוטן-צ'אפסקי – הוא אספן מטבעות, חובב ספרים ואיש ציבור פעיל. בבעלותו אוסף מרשים של מטבעות ומדליות. כמו כן, במוזיאון תוכלו למצוא גם כתבי יד, ספרים ומפות מימי הביניים.

המוזיאון העירוני להנדסה (Muzeum Inzynierii Miejskiej) – מקום נהדר עבור ביקור עם ילדים. על הנדנדות והמגלשות התיירים הצעירים יכולים להכיר את חוקי כוח הכבידה, ליהנות ולעשות חיים! במוזיאון הזה אפשר לדבר בקול רם, לקפוץ ולרוץ. בנוסף, הילדים יתלהבו ללא ספק ממצגות אינטראקטיביות בנושאי פיזיקה, כימיה והיסטוריה.

וכמובן, אחרי כל הטיולים בעיר העשירה באטרקציות, בטח תרצו לנוח בזרועות המלטפות של הטבע, ולכן ביקור בפארק קרקוב – עשוי להיות רעיון נחמד. כמו כן, זה מקום מצוין לפרטיות והרפיה, כמו גם לטיולים רומנטיים.

 

 

מקור התמונות: http://fotopolska.pot.gov.pl/

 

hipl.co.il

© כל הזכויות שמורות לhipl.co.il.

כל האמור באתר זה הינו המלצה בלבד. כל העושה שימוש באתר עושה זאת על אחריותו ועל דעתו בלבד.

מאמרי HIPL |  צור קשר | מפת האתר

הסעות,טיולים בעברית,שירותי נהג צמוד בפולין
נופש כפרי חלומי
חיפוש שורשים משפחתיים בפולין