טירות פולין

 

טירות פולין


פולין – היא מדינה מדהימה ומסתורית. אם אתם מעוניינים להכיר אותה בהיבט הזה – אתם פשוט חייבים לכלול בתכנית הטיול שלכם ביקור בטירות הרבות המפוזרות בנדיבות ברחביה.

בזמן שפולין נבנתה, הטירות כאן צמחו כפטריות – הן הוקמו גם על ידי הפולנים בתקווה להדוף את הפולשים וגם על ידי התוקפים – כדי להציב גבולות חדשים של האימפריות שלהם. אין זה אומר שטירות מסוימות טובות יותר מאחרות או שאינן בעלות ערך היסטורי. להיפך, נכון להיום, פולין הגובלת במספר רב של מדינות היא בעלת שילוב ייחודי של בני אדם ולאומים שונים, שכל אחד מהם מוסיף רבות לתרבות ולהיסטוריה של המדינה.

הרוב המכריע של הטירות נבנו בימי הביניים הרחוקים תחילה מחומרים כמו עץ ויותר מאוחר מחומר עמיד יותר כמו אבן. אך למרות זאת גם האבן לא יכלה להישמר מן המלחמות ההרסניות שהשתוללו באירופה. כתוצאה מכך, כמעט כל הטירות נהרסו ולאחר מכן נבנו מחדש, עם לקיחה בחשבון את ההעדפות של הבעלים החדשים.

כך, באמנות הטירות בפולין הופיע ערבוב של סגנונות אדריכליים שונים – האבירות הצנועה השתלבה עם סגנון הרנסנס, הבארוק וסגנונות מאוחרים אחרים. הטירות המפורסמות ביותר בפולין קיבלו תכונות פחות של מבצרים ויותר של ארמונות בהם חיו משפחות האצולה, מלכים, נסיכים ואז פשוט אנשים עשירים.


למכה החזקה ביותר על מורשת הטירות בפולין גרמה מלחמת העולם השנייה. הגרמניה הנאצית מיקמה בטירות רבות את היחידות שלה, ובאחת מהם אפילו חשבו לעשות מגורים אפשריים עבור אדולף היטלר. טירות מסוימות הפכו למיקומם של מעבדות סודיות שעבדו על פיתוח של כלי נשק חדשים עבור הוורמאכט. עם זאת, גם במהלך שחרור פולין החיילים לא ממש דאגו לשימור של מבנים ארכיטקטוניים ייחודיים אלה.
כתוצאה מהאירועים הסוערים הללו, דברי ערך רבים, תכשיטים וציורים אבדו ונגנבו וקירות הטירות הפכו להריסות. אבל הפולנים לא היו פולנים, אם לא היו מנסים להחזיר את מקור הגאווה של העם שלהם.


טירות רבות, אך לא כולן, לא רק שוקמו אלא גם הפכו למוזיאונים פעילים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך – טירת Malbork, שהפכה ל- "מכה" אמיתית עבור תיירים ממדינות שונות. הטירה שקמה מתוך האפר בהתאמה קפדנית עם המקור מרשימה לא רק בגודלה, אלא גם במוצגים מוזיאוניים נדירים שנאספו בין כתליה. עם זאת, משהו דומה ניתן לומר על טירות רבות אחרות בפולין. הן אולי לא כל כך ידועות, אך עם זה הן לא איבדו את הייחוד שלהן.

אפילו טירות שאליהן עוד לא הגיע ידם של הרשויות - עדיין מאוד פופולריות בקרב תיירים. והסיבה לכך שגם ההריסות שנשארו מן הטירות העתיקות הללו – ממוקמות באזורים מדהימים ונדירים. אבותיהם של הפולנים הבינו ביופי, ולכן כל הטירות מוקפות בהרים מרהיבים, נהרות, אגמים ויערות... אכן, שווה לבוא לכאן אפילו רק כדי לראות את היופי הזה.

ישנו דבר נוסף מיוחד בטירות פולניות. כמקובל באירופה, רובן לא רק בעלות היסטוריה משלהן אלא גם בעלות רוחות רפאים, עליהם מבוססות אגדות מסתוריות שונות. והתיירים ממדינות שונות אכן אוהבים את הסיפורים האלה. בחלק מן הטירות מתהלכת לה רוח רפאים של רשע שידיו מגואלות בדם של רבים, ובחלקם תפגשו רוחות של נשים שהיו אומללות בחייהן מאהבה נכזבת...

כיום, טירות רבות נמצאות בבעלות פרטית, והבעלים החדשים הפכו את המבנים העתיקים מימי הביניים למלונות פאר שממוקמים צמוד לחדרים המלאים בחפצים היסטוריים. תערובת זו של העבר והמודרניות היא גם סוג של מגנט, שמושך לשם אלפי תיירים.
פרט יוצא דופן: על פי נתונים לא רשמיים, היום בפולין נותרו כ- 200 טירות. כדי לבקר לפחות במחציתן תצטרכו לבקר בפולין יותר מפעם אחת.


Ksiaz Castle

טירה קסאנז

Ksiaz Castle – זה מקום בו כדאי לבקר, אם הגורל הוביל אתכם אל השלזיה התחתית בפולין. המבנה הזה נחשב לשלישי בגודלו במדינה, אבל לא בזה הוא מפורסם.

טירת המבצר הזו נבנתה בסוף המאה ה- 13 על ידי הנסיך Bolko הראשון שאחריו בא גם נסיך Bolko השני – הודות לכך נוצר השם של הטירה: Ksiaz, שבתרגום מפולנית זה נסיך. כמו כמעט כל המבצרים של פולין באותם הימים, טירת Ksiaz נועדה להדוף התקפות של אויב אפשרי, וזו הסיבה לכך שהיא הוקמה על צוק מוקף ביער אדיר. לצדה זורם הנהר הסוער Pełcznica.

בכל אוצרות הטבע הללו הבחינו הבעלים העתידיים של Ksiaz - אחת המשפחות האצילית ביותר של שלזיה – משפחת Hoberg. בתחילת המאה ה- 19 המבצר לשעבר קיבל בפקודת הבעלים את קווי המתאר הנוכחיים שלו: הוספו לו הרחבות בסגנון הבארוק, הופיע בניין הספרייה אשר התאים באופן אורגני לתוך ההרכב הקיים, והפנים של הטירה קיבלו עיצוב נפוח ועשיר השורר במשפחות האצולה. והקישוט האמיתי של המקום זה עצים בני מאות שנים אשר היו עדים להתרחשויות היסטוריות רבות.

לא כל הפאר הזה שרד עד ימינו. במהלך מלחמת העולם השנייה, בטירת Ksiaz התמקמו הגרמנים, ובתכניתם היה למקם כאן מגורים זמניים של אדולף היטלר. לשם כך הם אפילו התחילו לבנות מנהרות באורך קילומטר, אבל לא הספיקו לסיימן. לאחר סיום המלחמה, בטירה התמקמו באופן זמני חיילים סובייטיים. כתוצאה מכך, גם את הבניין וגם את השטחים מסביב היו צריכים לשחזר.

נכון להיום, טירת Ksiaz מוצגת לעיני התיירים במלוא הפאר שלה: מעל 400 חדרים שוב מענגים את המבקרים במוצגים ייחודיים. מרשים במיוחד הוא אולם הנשפים בעל מראות הקריסטל ורצפות השיש.
בשטחה של הטירה נמצא גן מרהיב בעל המון מזרקות וגם אורוות סוסים. אוהבי הרכיבה יוכלו לנסות ולרכב על סוסי האליטה הנמצאים שם.

עבור התיירים המעדיפים מחזות מעניינים, בטירה מציגים קרבות אבירים מימי הביניים. כמו כן ניתן ליהנות מערבי ריקודים סלוניים ותערוכות שונות של קרמיקה ופורצלן.

 


טירה מלכותית ב- Pieskowa Skala

טירה מלכותית ב- Pieskowa Skala

במרחק של רק 25 קילומטרים מקרקוב - ממוקמת טירה מלכותית, שנחשבת לאחת הטירות הכי יוצאות דופן בפולין. תארו לעצמכם בניין שממוקם על ההר ומוקף בסלעים משלושה צדדים. המלך קזימיר הגדול, כאשר במאה ה- 14 נתן את ההוראה לבנות את הטירה דמיין את ייעודה כך: היא נועדה לעקוב אחר תנועה של האויב על גבולות המדינה ולפי הצורך לרסן את המתקפות ולהזהיר את כולם על בואו של האויב.

טירת Pieskowa Skala הייתה אחת מתוך רשת שלמה של מבצרים בהרים, אשר קיבלה שם "קן הנשרים". כיום אף אחד כבר לא מנסה לתקוף את פולין, ולכן המבצר הפך בהדרגה לארמון ולאחר מכן למוזיאון. עם זאת, במוזיאון כמעט ולא תמצאו חפצים שהיו שייכים לבעלים הקודמים של טירה: המלחמה תרמה לכך שהכל הוצא מכאן. אבל כאן באה לעזרה טירה מפורסמת אחרת הנמצאת בסביבה – טירת ואוול. לכן, ב- Pieskowa Skala יש מה לראות - בארבעת האולמות ממוקמים חפצים ויצירות אמנות השייכים למאות ה- 16 — 18.

אבל הטירה מושכת לא רק בשל ההיסטוריה והמוזיאון שלה. היא מזוהה עם מגוון רחב של סיפורים שהתיירים כל כך אוהבים לשמוע. לדוגמה, סיפור על אחד מבעלי הטירה – פיטר שפרנץ, שבימי הביניים הזמין להתארח אצלו סוחרים עשירים, ובלילות שלח אותם אל העולם הבא. עם זאת, זה לא נגמר בשבילו בטוב - בפקודת המלך, הוא הוצא להורג בקרקוב. איש אחר מבני שפרנץ נחשב למכשף שחור. וזה מסיבה שהוא עסק במחקרים מדעיים. אבל כאן, תודה לאל, לא היו הוצאות להורג.

עם זאת, ההילה הקסומה של המוניטין של טירת Pieskowa Skala נשמרה. כבר מסיבה זו, התיירים שנמצאים בחופשה בבתי נופש מקומיים סמוכים חושבים לחובה ביקור בפינה ציורית זו. אחרי הכל, מהמקום עליו ממוקמת הטירה נפתח נוף מדהים על Ojców National Park, ערוצים, מערות ואטרקציות אחרות.


טירת Czocha

טירת Czocha

טירת Czocha, הממוקמת במחוז Dolnośląskie היא לא רק בעלת עבר מפואר, אלא גם הווה לא רגיל. הכל התחיל ממבנה עץ לא גדול במיוחד, שנועד לעצור את ההסתערות של האויבים, אותם לא היה חסר בימי הביניים המוקדמים. במאה ה- 13 הוחלט שהעץ הוא לא החומר שמאפשר להתעמת עם האויב, ובמקום מבני העץ קמו בנייני לבנים.

הטירה הזו במהלך המאות האלה ראתה בעלים רבים - מהאצולה הצ'כית, הפולנית והגרמנית. בנוסף בסביבתה מצאו זהב, וזה גרם לציידי המתכות היקרות לבוא לכאן בהמונים. אך עם הזמן מאגרי הזהב התרוקנו והטירה שוב חזרה לחייה הרגילים.

במהלך מלחמת העולם השנייה, בטירת Czocha שהה מדען הטילים הגרמני המפורסם ורנר פון בראון, אשר פיתח את נשק נקמת הוורמאכט במעבדות במרתף. מאז, הטירה התפרסמה גם כאחד המבנים המסתוריים ביותר בפולין, עליו סיפרו סיפורים שונים על גבול המיסטיקה.

וכאילו כדי להצדיק את המוניטין הזה, בסוף שנת 2014 בטירה Czocha נפתח מוסד חינוכי בעל אורינטציה יוצאת דופן - מכללה לכישוף. הרעיון נולד בגלל הספרים המפורסמים על הקוסם הצעיר הארי פוטר, ולכן לרגל הפתיחה הכינו את הטירה כך שהיא תהיה דומה לזו המתוארת בספר.

הלימודים במכללה נמשכים ארבעה ימים בלבד, כאשר כל התלמידים חיים בטירה, אוכלים שם ועוברים קורס מזורז במדעים כמו נטרול קללות, מתמחים באמנות הבסת כוחות הרשע, לומדים לרפא בעזרת לחשי קסם ועוד. כפי שניתן לצפות, כולם מקבלים ערכה של ספרי לימוד מיוחדים.

כבר בפעם הראשונה השתתפו בלימודים 190 מעריצים צעירים של הארי פוטר מ-11 מדינות, וזה למרות שמחיר הלימודים הוא 300 יורו.


טירה ב- Tuczno

טירה ב- Tuczno

תיירים רבים באים למחוז Zachodniopomorskie שבפולין במיוחד כדי לבקר בטירת Tuczno. לא רק כדי לראות אותה מקרוב אלא גם כדי לחיות בה – הרי היום זה גם בית מלון ברמה הגבוהה ביותר.

הטירה עצמה, בימי הביניים הייתה שייכת לאבירים של משפחת Wedlów-Tuczyński ונחשבה באותה התקופה למבצר כמעט בלתי ניתן לכיבוש. לאחר מכן, הטירה החליפה מספר בעלים וראתה מלחמות רבות. לאחר מלחמת העולם השנייה היא שוחזרה ונמסרה לצרכי התיירות – כך היא הפכה למלון יוקרתי.

מי שיבחר לשהות כאן, יוכל לצלול לתוך עולם נפלא. לא מספיק שהטירה ממוקמת בין שני אגמים - מכל הצדדים היא גם מוקפת בפארק בעל יופי נדיר, המשתרע על שטח של 4.5 דונם. עצי האלון הרבים השומרים על השקט והשלווה של האורחים הם מבוגרים מאוד – בני כארבע מאות שנה.

למרות החיצוניות העתיקה, הפנים של הטירה הם ברמה טכנולוגית גבוהה ביותר. למרות המספר הקטן של החדרים - 37 סך הכל – לא יהיה לכם חסר כאן בידור. תמצאו כאן מסעדה עם מטבח פולני מסורתי ובר עם משקאות טעימים. לחובבי ספורט אתגרי מחכה בית ספר להישרדות, שמקיים גם טורנירים בין המשתתפים: אתם יכולים לנסות את מזלכם בירי ממגוון של כלי נשק השייכים לימי הביניים, לבצע ירידה על חבל ודברים רבים אחרים.

ליד הטירה – תמצאו שלוש חוות הרבעה, שיתרמו לחופשה של אוהבי רכיבה על סוסים.
באגמים המדהימים תוכלו לא רק לשחות וליהנות, אלא גם לשוט בסירות ולדוג. את הדגים שתתפסו יוכלו לבשל ולהגיש לכם לארוחת הערב.


טירת Łańcut

טירת Łańcut

 

את הטירה הזו הנמצאת בעיירה Łańcut במחוז Podkarpackie קושרים בקשר הדוק עם השם של סטניסלב לובומירסקי – בעל הון ואחיו הצעיר של מושל הקרקוב. עם זאת, לובומירסקי לא הניח את היסודות של הבניין - זה נעשה הרבה לפני שהוא נולד, במאה ה- 14. אבל כעבור שלוש מאות שנה הוא בא ופשוט בנה מחדש את הטירה לשעבר והפך אותה לארמון, אותו ניתן לראות היום.

הטירה שנבנתה במאה ה- 14, כמו הטירות האחרות בפולין - הייתה אמור להיות סוג של מבצר שישמור על העיר מפני פולשים. לסירוגין התבססה כאן האליטה של האריסטוקרטיה הפולנית. סטניסלב לובומירסקי הוא זה שנתן לטירה את הצורה שמושכת אליה תיירים רבים. הטירה לא שמרה על הפונקציה ההגנתית שלה, אך קיבלה דגש ברור על האפיקוריות והנוחות.

הגנים מסביב לטירה, הפארק המרהיב, המקומות המיוחדים המיועדים לספורט הרכיבה, כמו גם פינה מיוחדת שנבנתה עבור האוהבים – כל זה מרגש את התיירים הרבים המגיעים לשם.

היום בטירת Łańcut נמצא מוזיאון, שבו מוצגות עתיקות שהיו שייכות לאחרון הרוזנים של משפחת פוטוצקי.

בנוסף, בזכות האקוסטיקה המעולה – מארגנים כאן במשך שלושים שנה ברציפות פסטיבלים של מוזיקה קלאסית. תיירים רבים מתכננים את חופשתם במיוחד כדי להגיע לאירוע זה.

הטירה מעוררת גם עניין רב בין אוהבי המכוניות. נמצא כאן אוסף מצוין של רכבי אספנות. האוסף הוא כל כך נדיר, שאולפני סרטים שונים לעתים קרובות לוקחים את המכוניות הללו בהשכרה כאשר מצלמים סרטים היסטוריים.

כמו כן, הטירה מאוכלסת על ידי כמה רוחות רפאים. אחת מהן קשורה לעולם הפשע, ולפי השמועות עוסקת בחטיפת אנשים גם היום... שני הרוחות האחרים - קרבנות של אהבה נכזבת. אלו הן אליזבט לובומירסקיה ובתה יוליה. שתי הנשים לא היו ברות מזל בכל הקשור לאהבה, והן מזכירות על גורלן האומלל בפני המבקרים בטירה.


טירת Moszna

טירת Moszna

כאשר אתם נוסעים בכיוון כפר קטן ושמו Moszna, בקצהו תמצאו ארמון מפואר עם 99 מגדלים ו- 365 חדרים. בשנים 1866-1945 הוא היה מקום מגוריהם של בני משפחת Tiele-Winckler, ובנו אותו תוך 3 שנים בלבד. מספרים שכדי להשלים את הבנייה בתוך זמן כה קצר הבעלים עשו עסקה עם השטן.

האנסמבל של הארמון והפארק המפואר משתרע על השטח של 200 דונם, ובתוך הבניין עצמו נשמר ריהוט עתיק. כיום נמצאים כאן מוזיאון ובית מלון עם חדרים ענקיים (מחיר חדר – החל מ- 120 ש"ח ללילה). בזמן השהייה תוכלו להרגיש כאחד היורשים של משפחת האצולה: בחדרים הגדולים נשמרו המסגרות העתיקות של החלונות והדלתות, כמו גם הפרקט הישן החורק תחת רגליים.
בכל שאר הדברים - החדרים הם די מודרניים: בכל חדר יש חדר אמבטיה ענק ומיטות נוחות מאוד. אגב, בזמן שתבלו לילה בארמון, תקשיבו לחריקות הפרקט במסדרון מחוץ לדלת החדר - אולי דווקא אתם תוכלו לראות את "הגברת הלבנה" - רוח רפאים של נערה יפה, אשר בשל אהבה נכזבת אל בעל האחוזה קפצה מחלון של הקומה השלישית, ומאז רוחה משוטט במסדרונות הטירה.

נ.ב. מאת המחבר:
שהיתי בטירה הזו. שילמתי 180 ש"ח ללילה. אם לא מעריכים את הטירה כאתר היסטורי ייחודי ומאוד יפה, אלא רק בתור בית מלון – הציון שלי הוא 6 מתוך 10. רוחות הרפאים לא הפריעו, אך את חריקות הפרקט ניתן היה לשמוע בכל רחבי הטירה. החדרים אינם יוקרתיים ומפנקים אך מאוד נוחים ומרווחים. זה פתרון טוב עבור לילה אחד. להזמנות

לעשות טיול בחלק הפנימי של הטירה אפשר בין השעות 13:00 — 16:00, בליווי מדריך אשר פותח את המסדרונות והאולמות.

כתבה נוספת - כאו


טירת Malbork

טירת Malbork

נוף עוצר נשימה נפתח מעל נהר הוויסלה, כאשר קרני השמש באביב משתקפות על קירות טירת Malbork ויוצרות רושם של להבה אדומה בוערת. המצודה הגותית המפוארת הזו, אשר נחשבת לאחת טירות הלבנים הגדולות בעולם - נבנתה בשנת 1276 בתור הטירה של האבירים הטבטונים.

המבצר עצמו מוקף בחומת לבנים גבוהה עם מגדלים – הקירות הללו יחד עם מערכת של תעלות הפכו את הטירה לכמעט בלתי חדירה. היום ב- Malbork נמצא קומפלקס מוזיאון ענק, כאשר גישה לשם היא תחת פיקוח קפדני – לכן תצטרכו לבקר בטירה כחלק מסיור, שבמהלכו תוכלו לצלול לחלוטין לתוך האווירה של ימי הביניים. במוזיאון תוכלו למצוא 23 אוספים מתחום האדריכלות, ההיסטוריה, האמנות ועוד.

להיכנס לטירה האמצעית תוכלו מהצד הצפוני - שם בעבר הייתה הכניסה היחידה אל המבצר. לאחר המעבר בשער הראשי, תמצאו את עצמכם בתוך חצר ענקית של הטירה האמצעית. מעל הכניסה נמצא תבליט של מרי הבתולה, שעל שמה נקרא המבצר הזה. הטירה האמצעית זה מבנה יפהפה בסגנון גותי, אשר שימש כמעונו של המאסטר הגדול.

בצד המערבי של החצר תראו את "ארמון המאסטרים" אשר ממוקם בסמוך לאולם האבירים – האולם הגדול ביותר בטירה. בארמון, הממחיש את כוחו של המסדר - קיבלו את פניהם של אורחים מכובדים וקיימו דיונים. בחצר של הטירה המרכזית עומדים פסליהם של המאסטרים הגדולים, ובבניין ממול תוכלו לבקר בתערוכה של נשק ושריון מימי הביניים, כמו גם בתערוכה מעולה של תכשיטים עשויים ענבר.

מכאן תוכלו ללכת אל הטירה הגבוהה, תוך מעבר דרך הגשר העובר מעל החפיר. מעל הכניסה לטירה, יברך את פניכם תבליט המתאר את המאסטר הגדול של המסדר.

החצר של הטירה הגבוהה קטן יותר מטירה האמצעית, הוא מוקף בעמודים ובמרכזו באר מים משוחזר היטב, אשר מאז ומתמיד נמצא תחת אבטחה חמורה ביותר.

חצר טירת Malbork

כאן תוכלו לבקר במספר רב של גלריות, הממוקמות על פני 3 קומות. בחדרי הטירה נמצאים גם הפנים המשוחזרים של ימי ביניים וגם אינסטלציות שונות. בעבר, במבנים אלה היו חדרי שינה, מחסנים ומטבח.

ויטראז בטירת Malbork

המבנה המרכזי של הטירה הגבוהה - זה כנסיית מרי הבתולה. הכניסה לכנסיית המבצר עוברת דרך דלת יפה בסגנון גותי, המכונה "שער הזהב". ברמה אחת למטה, נמצאת קפלה של אנה הקדושה, ומתחתיה חדר קבורה ובו שלוש מצבות.

לאחר מכן, תוכלו לטפס על המגדל המרכזי הגבוה, אשר שימש כמגדל הפעמון ותצפית. מהמגדל משתרע נוף נהדר של הטירה והסביבה.

לבקר במבצר אפשרי רק במסגרת סיור. מורי דרך פולניים לבושים בתלבושות מהתקופה העתיקה לוקחים קבוצות של מבקרים מהכניסה מדי שעה, ומארגנים עבורם סיור מרתק בן 3 שעות.

בקיץ, מוצעים סיורים בשפות האנגלית והגרמנית. אם לא הספקתם בזמן לסיור באנגלית או שאתם מבקרים בטירה לא בעונת הקיץ – תוכלו להזמין סיור בשפה זרה עבור קבוצה. וכמובן, אל תהססו להצטרף לקבוצות

 

Со статьей о замках Польши на русском языке можно ознакомиться здесь

 

hipl.co.il

© כל הזכויות שמורות לhipl.co.il.

כל האמור באתר זה הינו המלצה בלבד. כל העושה שימוש באתר עושה זאת על אחריותו ועל דעתו בלבד.

מאמרי HIPL |  צור קשר | מפת האתר

חיפוש שורשים משפחתיים בפולין
נופש כפרי חלומי
הסעות,טיולים בעברית,שירותי נהג צמוד בפולין